fredag, maj 29, 2009

telefonförsäljare

Ja, detta är en konst i sig.
Jag har själv provat på yrket - inte som försäljare, men "besöksbokare" som det så fint kallades. Vi ringde runt och skulle boka in kunder till gratis möten med våran chef som skulle hjälpa kunden med försäkringar och placeringar osv. Jättebra idé egentligen, och bra produkt, jag ska lätt kontakta dom när jag blir gammal nog att ha egna försäkringar på diverse saker, annat än mig själv.
Däremot finns det en sån motvilja mot folk som ringer upp och försöker sälja nånting eller vad de nu än försöker göra, boka in besök eller göra undersökningar, så det är alltför otacksamt för att ens vara halvt värt det.
Men, på tal om, så kom jag att tänka på en undersökning som någon ringde upp mig om och jag snällt nog gick med på att delta i. Frågorna löd:
- ska du rösta i EU-parlamentsvalet?
- tycker du det är viktigt att rösta i EU-parlamentsvalet?
- Vilka slags underställ tänker du på nu?

Jag garvade henne rakt i örat och undrade om hon verkligen menade skidunderställ?? Hon sa ja, jag sa att jag tänker verkligen inte på underställ just nu.
Sen följde fler frågor om olika slags märken (HellyHansen, osv.), om jag kände till dem eller inte.

Grymt oorganiserad undersökning måste jag säga, men någon nytta gjorde den väl - två undersökningar i en antagligen? Och jag kommer fortfarande ihåg vad den handlade om, vilket är mer än man kan säga om övriga telefonförsäljare/liknande som någon kan ha ringt mig om de senaste veckorna.

Ja, det var dagens tanke.
Hur korkat det egentligen är med telefontrakassering? Skicka mail, så kan folk välja att svara när det passar istället för att bli irriterade och slänga på luren och göra den stackars uppringaren ledsnare och ledsnare.
Om inte annat så har nog snart fler människor mail än hemtelefon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar